Horní menu

Drobečková navigace

Úvod > Aktuality > Kdo má novou vrásku z výuky na dálku?

Kdo má novou vrásku z výuky na dálku?



Distanční výuka představovala pro mnohé učitele mnohem víc práce než běžná prezenční výuka. Všimli si toho i ti z vás, se kterými týden co týden vytížení učitelé komunikovali. Strasti běžného „karanténního“ dne popisuje češtinářka a angličtinářka Jarmila Bálintová.

 

Trocha pohybu v přírodě.jpgZačněme tím, že učitel(ka) je normální člověk, který má svoji rodinu a není (a ani by být neměl) v práci čtyřiadvacet hodin denně. A tak v době, kdy i děti učitelek a učitelů zůstávaly v době pandemie doma, museli pedagogové nejen pracovat, ale i jako všichni ostatní rodiče či prarodiče pečovat o svoje malé blízké. Kolikrát ovšem musela vlastní rodina stranou, protože práce bylo nad hlavu.

DOPOLEDNÍ ROLE
„Dopoledne jsem obvykle plnila několik rolí a povinností najednou a někdy jsem nevěděla co dřív,“ přiznává Jarmila Bálintová. „Dohlížela jsem na učení vnučky, která chodí do druhé třídy, mezitím jsem odskakovala k plotně a u počítače jsem sledovala maily od rodičů a žáků. Naštěstí mi pomáhal manžel, který se s vnučkou učil matematiku,“ dodává třídní 6. B.
Po obědě prý zasedla ke klávesnici a celé odpoledne se každý pracovní den věnovala mailům, často až do večera. Kolegyně Lenka Chocholoušová přitakává - i ona často pracovala až do noci – opravovala pracovní listy a reagovala na maily běžné i po půlnoci. Obě tyto češtinářky se také několik týdnů před přijímacími zkouškami zapojily do prezenční výuky deváťáků a opakovaly s nimi ve škole na testy. Musely se tedy poprat jak s běžnou výukou, tak i s výukou na dálku. (To se ostatně týkalo i mnohých učitelek na prvním stupni.)

PRÁCE I O VÍKENDU
Připravit týdenní program pro žáky, který škola pravidelně zveřejňovala na svém webu, také pochopitelně zabralo dost času. Jarmila Bálintová ho chystala zhruba vždy tak dva dny a běžně k práci sedala i o víkendech: „Hledala jsem podklady nejen v učebnicích, ale i na internetu, snažila jsem se, aby děti měly učivo podáno názorně, proto jsem si dávala práci s prezentacemi, s odkazy na webové stránky a videa například na Youtube.“ Takovéto ukázky a podpůrné materiály podle učitelky žákům pomáhají.
A jaký byl ohlas? Spolupracovaly děti? Ty, které normálně ve škole pracují, a rodiče, kteří se zajímají o dění ve škole, takovouto učitelčinu aktivní práci oceňovali. Mnohé a mnozí se podle slov Jarmily Bálintové zlepšili v práci na počítači nebo i v ručním psaní – bylo potřeba se snažit, aby na fotce stránky ze sešitu bylo možné „vyluštit“ správné odpovědi... Obecně se všichni zlepšili i v psaní mailů a vůbec písemné komunikaci.

NOVÁ VRÁSKA
Náročné to bylo pro všechny strany: „Některé děti měly možnost psát přímo do pracovních listů, jiné měly listy vytištěné z tiskárny, některé odpovídaly přímo do mailu,“ popisuje učitelka Bálintová. „Zaslané práce jsem si vždy stáhla do počítače a opravovala pomocí barevné tužky. Opravené i s komentářem jsem pak posílala zpět. Pokud bylo potřeba, látku jsem znovu vysvětlila a vypsala další příklady. Samozřejmě to zabralo hrozně času, když uvážíte, kolik žáků učím. Ale nedalo mi to. Chtěla jsem prostě, aby výuka na dálku klapala.“
Chcete důkaz, který by potvrdil, jak moc časově náročné to celé bylo? „Mám dokonce novou vrásku nad kořenem nosu - od toho, jak jsem mžourala do obrazovky na hůře čitelný text,“ odlehčuje náročné období pedagožka. Rozhodně se ale nechce litovat. "Okolnosti to zařídily tak, že se nějaký čas učilo na dálku. Svou práci mám ráda, takže nenaříkám ani v dobách pandemie."

 

A jaké jsou vaše dojmy z distanční výuky? Byla náročnější než běžná výuka?
Napište na e-mail zsvrsovicka.skoladoma@gmail.com!