Horní menu

Drobečková navigace

Úvod > Pro žáky > Druhý stupeň > Bartošová Alena > Hudební výchova 9. A

Hudební výchova 9. A



Závěr školního roku

Milí deváťáci, 

věřím, že jste uspěli na přijímačkách a že si narýsujete budoucnost pěkně podle svých představ. Práce se dá dělat dvojím způsobem: buď dobře a s nadšením, nebo špatně. Flákajících se a znuděných lidí je na světě už dost, a tak vám přeju, abyste se mohli počítat mezi nadšence, kteří tvoří nové věci a inspirují lidi kolem.

 

Co nejvíc zážitků přeje Alena Bartošová 

 

PS: Ať je vám v životě do zpěvu a ať vás jen tak něco nerozladí!

PS 2: Zájemci najdou řešení kvízů ZDE.

 

Učivo na týdny od 8. června

Milí deváťáci,

potěšilo mě, že vás minulý kvíz týkající se MOCI HUDBY zaujal. Můžete si vyzkoušet ještě dva zábavné kvízy, které dokazují, že hudba je opravdu mocná čarodějka. Už neposílejte řešení, kvízy jsou jen pro radost. Správné odpovědi zveřejním.

Hodně štěstí v přijímačkovém týdnu, ať je vám po testech do zpěvu!

 

Moc hudby 1

 

Moc hudby 2

 

Učivo na týden od 1. června

Milí deváťáci,
tento týden se zaměříme na moc hudby a zvuků. Zkuste si zábavný kvíz - klidně ve dvojici, trojici nebo s rodinou, pusťte si ukázky a zauvažujte o tom, jak moc nás to, co slyšíme, ovlivňuje.
A ať je vám celý týden do zpěvu!

 

1. V dnešním světě vnímáme chtě nechtě opravdu moc zvuků – na ulici auta, tramvaje, autobusy, někdo někde opravuje silnici, z dálky houká policejní vůz, děti na sebe křičí, v obchodě hraje rádio nebo hudba, doma se bavíme a na pozadí hlučí televize, soused zatlouká hřebík… Aniž bychom si to uvědomovali, náš mozek permanentně přijímá zvuky. Jenže všeho moc škodí. Mluvíme o nezdravém

a) zvukosmogu
b) akustickém smogu
c) sluchu

matthew-spiteri-AVkN4eZL4lo-unsplash.jpg2. Různé kultury na Zemi mají svoji etnickou nebo folklorní hudbu, která je spojená s kořeny daných národů. Je spojená s rituály a tradicemi. Tvoří ji typické nástroje, rytmy, melodické postupy. Například indiánům tančícím kolem ohňů pomáhají do zvláštního stavu uvést

a) klavírní skladby
b) kytarová tria
c) bubny

 

3. Pro hudbu, která využívá prvků etnické hudby, se ve 20. století vžil pojem world music. Vzpomeňte si například na geniální romskou hudbu, kterou proslavili například Gypsy Kings. Ti ke své temperamentní hudbě používají hlavně

a) kytary
b) malé flétničky
c) xylofon.

 

4. Hudba má moc vytvořit nebo dokreslit atmosféru. Proto má velký význam filmová hudba. Zmíněnou world music například skvěle využívají tvůrci

a) seriálu Ordinace v růžové zahradě
b) v Marvelovce Black Panther
c) zpravodajství CNN Prima News

 

5. Díky svým prokázaným účinkům lze hudbu také zneužít. Může vyvolávat větší agresivitu u vojáků v bitvě, totalitní režimy ji umí využít při masových shromážděních a tak dále.  Je to pravda?

a) Ano. Pro velké davy lidí uměla navodit patřičnou atmosféru na nacistických i komunistických akcích.
b) Ještě nikdy se to nestalo, ale politici to plánují.
c) Neví se to jistě.

 

6. Podle hudebních psychologů se dá z toho, co posloucháte rádi za hudbu, alespoň zčásti určit, jakou máte povahu. Například kdo poslouchá rap nebo hip-hop, bývá prý společenský, sebevědomý, ale ne příliš ohleduplný k okolí. Fanoušci Heavy Metalu prý zase mají spíš nízké sebevědomí a bývají odměření. Kdo poslouchá klasický rock, je egocentrický a ne moc pracovitý. Komu se líbí folk, blues nebo jazz, bývá přemýšlivý a kreativní. Komu se líbí country, bývá empatický, extrovertní a pracovitý. Fanoušci popu

a) jsou prý nejkreativnější, ale nemají rádi společnost
b) nejsou moc kreativní, ale mají rádi společnost
c) nejsou vůbec kreativní a nemají rádi lidi

 

7. Hudební vkus se dá pěstovat. Jednoduchou hudbu (např. pop) zvládne poslouchat každý. Poslech složitější hudby (např. jazzu nebo klasiky)

a) dítě nemůže zvládnout
b) vyžaduje hudební trénink (kdo si zvykne na kvalitní sýr, už si těstoviny neposype eidamem)
c) se nedoporučuje při řízení autem

 

Poslechni si:

Bamboleo od Gypsy Kings

Black Panther

 

Otázky k ukázkám:

Slyšíš v hudbě Gypsy Kings temperament a vášeň? Nebo myslíš, že by mohla fungovat jako meditační?

Co ve druhé ukázce dodává tu zvláštní africkou atmosféru? Mužský zpěv, nebo klavír? (Úplně to člověka táhne do Wakandy, že?)

 

Učivo na týden od 25. května

Milí deváťáci,

projděte si ještě jednou Putování po houslovém klíči, díl o Smetanově Vltavě. Na posledním slajdu jsou záludné otázky. Odpovědi na ně pošlete prosím do pátku na alena.bartosova@mfdnes.cz. Připojte také (kdo tak ještě neučinil) odpovědi z týdne od 27. dubna a z týdne od 14. dubna. 

Pak si pusťte čtyři reklamy (klikněte níže) a napište mi, ve které ukázce zní Vltava. Anebo mi raději napište, které slavné skladby zní i v těch ostatních reklamách. Opět prosím do pátku. Směle do toho!

 

Reklama na vlaky

Reklama na pivo

Reklama na toaletní papír

Reklama na "máslo"

 

Učivo na týden od 18. května

Milí deváťáci, 

tolik reakcí jsem tento týden nečekala! Děkuji všem, kdo se zapojili, a pro shrnutí uvádím správné odpovědi: 1a, 2a, 3b. Aby vám šla příprava na přijímačky lépe od ruky, mám pro vás na rozptýlení menší filmovou diskotéku. 

Pot Baby Groot GIF - Pot BabyGroot Baby - Discover & Share GIFs 

Máte rádi Strážce Galaxie? Pak jste taky jistě fanoušky Groota a Grootího tanečního stylu.

Ve Strážcích Galaxie je ale tanečník číslo jedna Peter Quill neboli Star Lord (hraje ho můj oblíbený Chris Pratt). Jeho legendární tanec tvůrci tohoto klipu namixovala s ostatními Avengery. Thor nebo Loki jsou na tom tanečně taky dobře! Avengers dancing!

Quentin Tarantino natočil Pulp Fiction: Historky z podsvětí a s filmem i jednu z mých nejoblíbenějších tanečních scének. Je to trochu úlet. Trsněte si jako Travolta a Uma Thurman!

 

Který další filmový tanec vás rozproudil? Pošlete odkaz?

 

Učivo na týden od 11. května

Milí deváťáci, 

tento týden spojíme zadání z hudebky a mediálky v jeden animovaný žlutý balíček. 

SimpsonoviPustíte si na Youtube seriál Simpsonovi, díl Asociální síť. 

 

 

V rámci mediálky se zamyslíte nad asociálností sociálních sítí. Původně vznikly, aby lidi propojovaly, ale jak je to teď? Nemělo by se jim doopravdy říkat spíš "asociální sítě"? Neváží se k sociálním sítím spíše negativní emoce a stavy (závist, nadávky, smutek...)? Nebo pořád ještě převažují pozitiva? Není závislost na nich nebezpečná? Podílejí se spíše na vylepšování vztahů, nebo na zhoršování? Jsme si díky nim blíž, nebo dál? Umíme ještě vůbec bez emotikonů vyjádřit svoje pocity? Vypište minimálně pět asociálních aspektů sociálních sítí - zkrátka cokoli, co vám připadá, že působí spíš ke zhoršování mezilidských vztahů. 

V rámci hudebky si všimněte tří hudebních ukázek: 

1. Hned v úvodní pasáži Simpsonů zní nejslavnější skladba skladatele 20. století George Gershwina. Zkus vypátrat, jestli se jmenuje

  1. Rapsodie v modré,
  2. Rapsodie ve žlutém,
  3. Rapsodie v červeném.

2. Homer v jedné části dílu upozorňuje na "zpívající fontánu". Zní tam jedna skladba, kterou jsme mnohokrát poslouchali, dokonce jsme na ni i tančili. Poznáš ji? Je to

  1. Straussův valčík Na krásném modrém Dunaji,
  2. Offenbachův Kankán,
  3. Smetanova Vltava.  

3. V závěru dílu zazní úryvek z nádherné romantické skladby Peer Gynt skladatele Eduarda Griega. Vypátrej, jestli byl

  1. Čech,
  2. Nor,
  3. Rus. 

 

Učivo na týden od 27. dubna do 8. května

Milí deváťáci, 
o státních svátcích je třeba řádně slavit, pusťte si pěknou hudbu a odpočiňte si.
Mějte se hezky a ať je vám do zpěvu!

 

Učivo na týden od 20. do 24. dubna

Milí deváťáci!

Tentokrát pro vás mám barevný kvíz - měl by pro vás být easy peasy... A tak je tedy víceméně pro radost. Otestujete se? :-)
Aby vás neužírala zvědavost, v pátek odpoledne zveřejním řešení kvízu.

 

HV_TEST.jpg Stáhněte si: Hudební kvíz v obrazech

Řešení.

 

Zvídavější z vás upozorňuji na novou zastávku v Putování po houslovém klíčiVltavu od Bedřicha Smetany jsme si pouštěli mockrát, nic nového pod sluncem, teď si k ní můžete přečíst zajímavosti. Když si uděláte kraťoučký zápis, bude to skvělé. A když si zapamatujete, že Vltava je součástí cyklu symfonických básní Má vlast, že tímto cyklem tradičně začíná festival Pražské jaro, že ve Vltavě zaznívá motiv písničky Kočka leze dírou a že Bedřich Smetana je autor spojený s počátky Národního divadla, bude to ještě skvělejší. 

 

Každopádně se mějte krásně! Ať je vám do zpěvu!

 

Učivo na týden od 14. do 17. dubna

Milí osmáci, 

tento týden se podíváme, co se současným hudebním světem udělala pandemie koronaviru. Pustíme si tyto kousky:

Outlook-ifvpmg5q.png 

1. Hit Dej si roušku vydali Mirai s Nikol Štíbrovou. (Pustíte si ZDE.) Za první čtyři dny nasbíral přes milion zhlédnutí na YouTube. Vznikl bleskurychle, během čtyř dní, nahrával se na dálku a vokály natáčela Nikol v dětském stanu svého syna Matýska zaházená polštáři. Prostě karanténa! Které známé osobnosti poznáš pod rouškou? 

2. Z jiného soudku. V souvislosti s Humoreskou Antonína Dvořáka jsme si pouštěli jednu velmi slavnou árii z opery Rusalka. Pěvkyně Miroslava Časarová nahrála verzi - žalozpěv Koronárie. Pusťte si ho ZDE a napište mi, jakou árii si Miroslava vypůjčila. Vzpomenete si, v jaké české komedii ji zpívá na kopci paní učitelka (hraje ji Jiřina Jirásková)?

3. Íránský herec a influecer Danial Kheirkhah vzal situaci doslova do svých rukou - celý svět oblétlo jeho instruktážní video, jak si správně mýt ruce. (Pusťte si ho ZDE.) Komik si vypůjčil skladbu od Johannese Brahmse. Jde o první z jeho světoznámých "tanců". A já se ptám: Napsal Brahms 
a) Slovanské, b) Lašské tance, c) Uherské tance? 

Za každou správnou odpověď zaslanou do konce týdne na alena.bartosova@zsvrsovicka.cz jeden Amadeus! 
Těším se na vaše zprávy! 

 

Učivo na týden od 6. dubna

Milí deváťáci!

velikonoční prázdniny vycházejí na čtvrtek a pátek, kdy bychom spolu bývali měli hudebku, mediálku i svět práce. Ordinuji vám tedy volno, pohodu a klídek, přeji krásné Velikonoce a posílám čtyři hudební dárky. Nikdo z nás není dost velký na pohádky! :-)

stažený soubor.jpg Klikni SEMhqdefault.jpg Klikni SEM! Má tu někdo z vás rád funky? Všimněte si té boží aranže!

stažený soubor (3).jpg Klikni SEMstažený soubor (4).jpg Klikni SEM! Něco pro kluky...

 

Učivo na týden od 30. března do 3. dubna

Milí deváťáci!

Je na čase posunout se v našem Putování po houslovém klíči. Čeká nás zastávka sedmá: opera Carmen.
Pusťte si dvě ukázky (níže odkaz) a řekněte, kde jste tyto skladby slyšeli. Jsou opravdu slavné, že? Jedna z nich se objevila například v reklamě na toaletní papír... (Georges Bizet by měl radost.) 

 

Habanera z opery Carmen:

https://www.youtube.com/watch?v=KJ_HHRJf0xg

 

Píseň Toreadora z opery Carmen:

https://www.youtube.com/watch?v=eiiOyQSUYCw

 

Projděte si prezentaci (ke stažení v pdf ZDE) a odpovězte na všechny otázky, na které narazíte (nejsou jen na posledním slajdu!). Udělejte si zápis toho nejdůležitějšího.
Těším se na vaše reakce! (Stačí mi napsat líbilo / nelíbilo, znám / neznám, konkrétní odpovědi si zpracujte do svých sešitů. Na příští týden připravím kvíz.)

 

kLIC_carmen_2.jpg      

 

Učivo na týden od 23. do 27. března

Milí deváťáci!

  1. Zkontrolujte si výpisky z Putování po houslovém klíči. Měli byste mít přehled v tom, která slavná jména řadíme do období baroka a která do období klasicismu. (Je Bach barokní skladatel? Skládal Vivaldi v období baroka? Patří Mozart mezi vídeňské klasiky? Ano, ano, ano.)
  2. Udělejte si doma hezkou "retro chvilku" a pusťte si dvě písničky Evy Pilarové. Na hudebce bychom si je určitě pouštěli - jako vzpomínku, protože Eva Pilarová nedávno zemřela. V mládí nazpívala dva obzvlášť slavné duety - jeden s mladičkým Karlem Gottem, jeden s Waldemarem Matuškou. Který se vám líbí víc? Který je muzikantsky zajímavější? (Má pestřejší složení hudebních nástrojů, lepší výkony zpěváků, složitější melodii, kvalitnější text...) 

EVA_GOTT.jpg Dotýkat se hvězd si poslechněte ZDE.

eva_waldemar.jpg Ach, ta láska nebeská si poslechněte ZDE.

 

Učivo na týden od 16. do 20. března

Milí deváťáci,

využijte čas k poslechu pěkné a kvalitní hudby. Samozřejmě vám doporučuji klasiku, která svědčí lidskému mozku a dobře se při ní učí (funguje například Mozart nebo Bach). 

Zkontrolujte si, zda máte zápis ze všech zastávek Putování po houslovém klíči - celkem jsme jich zvládli šest, brzy na internetu přistane zastavení sedmé. Až se příště uvidíme, napíšeme si drobné opakování, kde budou záludné otázky typu: 


1. Která Offenbachova skladba vyvolala ve své době skandál a vzbudila pohoršení a proč? 
2. Kde a jak dopisoval Wolfgang Amadeus Mozart předehru ke slavné opeře Don Giovanni?
3. Který hudební skladatel miloval vlaky, což se údajně promítlo do rytmu jedné jeho veleslavné skladby?

 

Co se týče teorie hudby, zopakujte si INTERVALY (prima, sekunda, tercie, kvarta, kvinta, sexta, septima a oktáva) a DYNAMIKU. Říkají vám něco pojmy piano (slabě) a forte (silně)? Pak je všechno v nejlepším pořádku. :-)

Mějte se hezky!