Horní menu

Drobečková navigace

Úvod > Pro žáky > Druhý stupeň > Mazánková Anna > Český jazyk 8. A

Český jazyk 8. A



Závěr školního roku

 

Moji milí,

červen a s ním celý školní rok 2019/2020 pomalu a jistě končí. Obracím se na Vás skrze školní web snad naposledy. Děkuji za spolupráci jednak za celý školní rok, jednak za tu během posledních měsíců. Schovejte si své sešity a pracovní sešity z letošního roku, abychom se k nim mohli v září vrátit a používat je. Pokud máte práci, kterou jste mi ještě neodeslali, pošlete ji ještě do konce týdne na e-mail.

Jako závěrečné opakování si můžete vypracovat následující test, výsledky zašlu na požádání na e-mail: 8A_opaktest.pdf

Obdobně zde závěrečný opakovací test s literatury: 8A_littest.pdf

Komu by se zastesklo po školních výletech, tady nabízím jeden alespoň k poslechu: https://www.youtube.com/watch?v=XvpW2gn-Lmw


Léto si užijte, sluňte se a přečtěte si nějakou pěknou knihu (nejlépe více než jednu!).

Mějte se krásně!

Anna Mazánková

 

Učivo na týden od 8. června


MLUVNICE

Milí,
v minulém týdnu jsme se na závěr věnovali několikanásobnému větnému členu. V prac. sešitě na str. 58 v modré tabulce jste se dočetli, že mezi částmi několikanásobného větného členu může být významový poměr: slučovací, odporovací, stupňovací, vylučovací, důsledkový. Tedy části několikanásobného větného členu mohou být spojeny v nějakém významu. Někdy jde jen o prosté vyjmenování (slučovací), někdy jsou jednotlivé věci v rozporu (odporovací), někdy zvyšujeme význam (stupňovací), někdy si můžeme vybrat jedno, nebo druhé (vylučovací)...
Prostudujte si modré tabulky v sešitě 58-60, všímejte si, jak jsou významové poměry vyjádřeny a v kterých případech je nutné psát čárku před spojkou. Výběr cvičení na těchto stránkách nechávám na Vás, určitě pak vypracujte 61/3,4, 6.
Podobně pak významové poměry rozlišujeme v souřadném souvětí.
Nehledejte složitosti, používejte hlavu – v případě jakékoliv otázky mi napište!


LITERATURA
Minulý týden jsme se dostali ke čtení o divadle v době národního obrození. Doufám, že se všichni dobrali k odpověď na otázku, kde se vzala české státní hymna!
V prostředí divadla ještě chvíli zůstaneme. Můžete tipovat – Co má společného Karlštějn, Helena Vondráčková a Jaroslav Vrchlický? nápověda a úkol zde: 

8A_drama.pdf

 

Své práce pošlete do konce týdne, pošlete též foto prac. sešitu a napište, jak se vám dařilo.

 

Učivo na týden od 1. června

 

Moji milí,
zde naleznete řešení k cvičení z učebnice z minulého týdne (str. 50/3): 8A_uč50_3_řešené.pdf.


Mluvnice
Koukneme na záludný větný člen – doplněk – pr.sešit str 57/1, 4.
Následně je potřeba se podívat na několikanásobný větný člen. Každou pozici ve větě může obsadit jeden větný člen vícekrát. Určitě si vybavíte např. několikanásobný podmět, kdy řešíme jaké i/y doplnit v přísudku, třeba: Holky i kluci se těšili do školy.
Potřebné informace nalezneme v prac. sešitě str. 58 – do sešitu si napište nadpis Několikanásobný větný člen a vypracujte podle modré horní tabulky stručný zápis. Pak vypracujte cv. 58/1, 48/7,8

 

Literatura
Už jsme věnovali pozornost básním i povídkám, tentokrát se zaměříme na drama. Zásadní otázka zní: Kde se vzala česká hymna? V přiloženém listu najedete úryvek, který poslouží jako odpověď - 8A_fidli.pdf

 

Své práce pošlete do konce týdne a mějte se krásně!

 

Učivo na týden od 25. května

Všechny moc zdravím! Máme tu už konec května, to to utíká,že;)
Není kam spěchat, pracujte vlastním tempem, úkoly opravdu vypracovávejte, ozvěte se mi v případě otázek, připomínek, komentářů, pochlubte se fotkou své práce,)

MLUVNICE

Ještě trocha přívlastku. Ne, nechci Vás „upřívlastkovat“, ale procvičit a opakovat se musí.
Vypracujte v pracovním sešitě cvičení: 54/9, 55/11; 55/12
Pak plynule navažte prací z učebnice – cvičení 50/3 a,b,c, je zaměřené na větný rozbor a rozlišení vět hlavních a vedlejších v souvětí. 
možnosti k procvičení větné skladby:
https://www.skolasnadhledem.cz/profil/2-stupen/12-cesky-jazyk/82-8-rocnik/246-skladba/793-rozvijejici-vetne-cleny

https://www.skolasnadhledem.cz/profil/2-stupen/12-cesky-jazyk/69-7-rocnik/246-skladba/793-rozvijejici-vetne-cleny

Pošlete foto cvičení z učebnice na e-mail do konce týdne!


LITERATURA/SLOH

Slíbená Boženka. Minulý týden zde visel list s úryvky z Babičky. Někteří mi své zamyšlení poslali – děkuji.
Tentokrát se zaměříme spíše na osobu Boženy Němcové – zadání a text najdete zde: 8A_boženka2.pdf
Své práce pošlete opět do konce týdne. Mějte se krásně!

 

Učivo na týden od 18. května

Všechny moc zdravím! Doufám, že se máte fajn:)

Příležitost pro získání bodu navíc – kdybyste v mém textu odhalili chybu, napište mi o tom e-mail;) (Nikdo není bezchybný.)
Bude to teď vypadat, že je toho hodně, ale nelekejte se. 
Otázky, připomínky, komentáře – pište na e-mail:)

MLUVNICE
Minulý týden to byl předmět a příslovečné určení, tentokrát přívlastek – ten rozvíjí podstatné jméno. prac. sešit str. 52/1; 53/3
Přívlastek jako větný člen má svoje zvláštnosti prostudujte si tuto prezentaci (Půjčila jsem si ji od jiné paní učitelky): https://www.zsslapanice.cz/STUD_MAT/DUMY/%C4%8Cesk%C3%BD%20jazyk/8.%20ro%C4%8Dn%C3%ADk/VY_32_INOVACE_Bk_01-13_Cj-8.pdf

Udělejte si do sešitu stručný zápis – vysvětlete a zapište si tyto pojmy: přívlastek postupně rozvíjející, přívlastek několikanásobný; přívlastek těsný a přívlastek volný. (Vysvětlení najdete také v prac. sešitě str. 54 a 55) 

Minulý rok jsme objevili přístavek. Na ten koukněte do prac. sešitu – str. 56/1A
poslední věc – vrátíme se k podmětu – prac. sešit str. 46/1, 2
možnosti k procvičení větné skladby:

https://www.skolasnadhledem.cz/profil/2-stupen/12-cesky-jazyk/82-8-rocnik/246-skladba/793-rozvijejici-vetne-cleny

https://www.skolasnadhledem.cz/profil/2-stupen/12-cesky-jazyk/69-7-rocnik/246-skladba/793-rozvijejici-vetne-cleny
Pošlete foto cvičení a zápisu na mail do konce týdne!

 

LITERATURA/SLOH
Všimli jste si, že se nám v literatuře neobjevilo zatím snad žádné ženské jméno? Božena Němcová si pozornost zaslouží. Už jsem se setkali s některými jejími povídkami, zaměříme se ale na dílo, které se hned všem vybaví, když slyší „Němcová“ – Babička.
Zde naleznete úryvky z částí Babičky a k nim pár otázek k zamyšlení: 8A_boženka1.pdf
 Výše je toho na práci zadáno dost a text Babičky není zrovna jednoduchý ke čtení (asi si význam některých slov budete muset i najít), takže tento týden jen v klidu čtěte. 
Více k B. Němcové další týden a navážeme. 

 

Mějte se krásně!

 

Učivo na týden od 11. května

 

MLUVNICE

Psala jsem, že teď větná skladba. V sešitech bychom měli mít přehled větných členů ze začátku roku, případně je v sešitech z loňska. Případně hledejte nápovědy zde https://drive.google.com/drive/folders/1DxnLsYF1Eh_aF8fHAISxI8_9HF3oFYQo

Na podmět a přísudek jsme se dívali, následuje předmět (PT) a příslovečné určení (PU). Oba rozvíjí sloveso nebo přídavné jméno – více v pracovním sešitě 49/1, 50/1a (b dobrovolně). Další procvičení třeba zde:

https://www.onlinecviceni.cz/exc/list_topic_kw.php?subject=%C4%8Cesk%C3%BD%20jazyk&grades=upper&idx=10

Otázky, připomínky, komentáře – pište na e-mail:)Jestli to půjde, pošlete foto cvičení na mail. 


LITERATURA/SLOH

Minulý týden jsme se tematicky věnovali Máji. Tentokrát se podíváme na jiného básníka – Karla Jaromíra Erbena. V přiloženém pracovním listu najdete celý text balady Svatební košile. Je tam též odkaz na filmové zpracování – určitě se podívejte:)   

8A_erben.pdf

Pošlete své zpracování do konce týdne.
Mějte se krásně

 

Učivo na týden od 4. května

Dokončete práce z předešlých dní:)


MLUVNICE
Měli jste si projít tabulku složitějších případů shody přísudku s podmětem v prac. sešitě na str. 47 – hned pod tabulkou máme cvičení k procvičení. Zkuste si tabulku ještě jednou projít, zakrýt ji a vypracovat cvičení 47/6. a pak zkontrolovat. A ještě se vrhněte na cv. 48/10
Máme zase o den zkrácený týden, takže nám toto zatím stačí. Využijte ale ještě některý z minulých odkazů a projděte si online cvičení podle svého výběru!
Příště se vrhneme na větnou skladbu:)


LITERATURA/SLOH
Byl pozdní večer – první máj – večerní máj – byl lásky čas. --- Přesně tak, začal nám měsíc květen a všechno kvete. Využila jsem toho a připravila pro vás následující práci s úryvky básnické skladby Karla Hynka Máchy Máj: Máchův Máj.pdf
Kdyby se vyskytly problémy s čímkoli, neváhejte napsat!
Odešlete i řešení do konce týdne:)

Mějte se krásně!

 

Učivo na týden od 27. dubna

Dokončete práce z předešlých dní:) 

 

MLUVNICE 
Minulý týden jste si měli zopakovat, co víte o přísudku a podmětu. V cvičení Vás mohlo překvapit tzv. fázové a modální sloveso – vysvětlení a přehled najedete v souboru „přísudek, větné členy“ https://drive.google.com/drive/folders/1DxnLsYF1Eh_aF8fHAISxI8_9HF3oFYQo   
(zde najdete i info z literatury atd.)
S přísudkem a podmětem souvisí shoda přísudku s podmětem – v prac. sešitě 47/4,5 + projděte si tabulku složitějších případů této shody. 

 

LITERATURA/SLOH
Připravila jsme pro vás četbu povídky – v pracovním listu krom samotného textu najdete také odkazy na filmové zpracování této povídky a na čtenou verzi. Tady tedy povídka o vypočítavosti a postychtivosti od autora, jehož jméno byste měli určitě znát:
8A_povídka.pdf
Prac. list a fotku vypracovaného cvičení mi pošlete na mail do konce týdne. (+ foto cvičení z učebnice z minulého týdne, prosím.)
Užijte si 30.4., jak jen to půjde! 

 

Učivo na týden od 20. dubna

MLUVNICE
Tentokrát se koukněte do učebnice na stranu 34 na cvičení 2 – vypracujte do školního sešitu (kdybyste doma neměli učebnici, nic se neděje. Úkol vynechte, nebo mi napište.)
zopakujte si slovesný rod: https://www.skolasnadhledem.cz/profil/2-stupen/12-cesky-jazyk/69-7-rocnik/240-tvaroslovi/1484-slovesa?page=6&scroll=0  
a slovesný vid https://www.skolasnadhledem.cz/profil/2-stupen/12-cesky-jazyk/82-8-rocnik/240-tvaroslovi/1484-slovesa?page=6&scroll=200 
V pracovním sešitě na stranách 44 a 46 si zopakujte, co byste měli vědět o přísudku a podmětu. Vypracujte 44/1 (v cvičení h nevyplňujte třídu a vzor).


LITERATURA/SLOH
Koukneme se na něco hravého: 8.A_pracovni-list-epigramy.pdf 
Tady je ukázka epigramů psaných žáky https://cjal.webnode.cz/studentske-prace/epigramy/ 
a více Havlíčkových epigramů zde https://web2.mlp.cz/koweb/00/04/43/08/81/epigramy.pdf 
Vypracovaný prac. list pošlete do konce týdne.

 

Mějte se krásně!

 

Učivo na týden od 14. dubna

MLUVNICE
opakování, procvičování – podstatná jména prac.s. 8/9, 10; zájmena 16/2, 17/9
dále také procvič pravopis cizích a přejatých slov https://www.skolasnadhledem.cz/profil/2-stupen/12-cesky-jazyk/82-8-rocnik/1405-pravopis/1474-prejata-a-cizi-obecna-i-vlastni-jmena?page=6 
a psaní i/y v koncovkách podstatných a přídavných jmen https://www.umimecesky.cz/cviceni-y-i-koncovky 


LITERATURA/SLOH
Ještě trochu zůstaneme u Velikonoc. Prozkoumejte web https://decko.ceskatelevize.cz/velikonoce?fbclid=IwAR3JeBlcDZ2LPjhfUdV1PjwXJgbg6iPrZEELPhzyRQk99E_ddVdQnqxaKa4# 
a s pomocí internetu odpovězte na otázky a napište dopis / e-mail – celé zadání a otázky zde: Velikonoce_dopis.pdf
Nezapomeň: Do 17.4. odevzdej zápis do čtenářského deníku. Musí splňovat zadání, viz soubor v  https://drive.google.com/drive/folders/1aRCgj5oDTBEYM-k37s3hO_PGKhbMAxQp?usp=sharing 
Foto či soubor se zápisem odešlete na e-mail.

Mějte se krásně!

 

Učivo na týden od 6. dubna

Moc chválím všechny, kteří píší a posílají svou práci!:)


MLUVNICE
Procvič si pravopis třeba zde: https://www.skolasnadhledem.cz/profil/2-stupen/12-cesky-jazyk/82-8-rocnik/1405-pravopis/1420-psani-i-y?page=6&scroll=29

Vypracuj prac. list 8A_Velikonoce.pdf a odešli do konce týdne na e-mail.

 

LITERATURA
Vypracuj pracovní list k videu – https://edu.ceskatelevize.cz/vaclav-hanka-a-josef-linda-5e44244e4908cf0125158049?fbclid=IwAR2L1uSdrow9iDvo8fHahzG5GJn8SHc2ZTOXCqQHlgXv4kYqG5niw53QmF8 

prac. list 8A_RKZ_video.pdf Odešli do konce týdne na e-mail.


Nezapomeň: Do 17.4. odevzdej zápis do čtenářského deníku. Musí splňovat zadání, viz soubor v  https://drive.google.com/drive/folders/1aRCgj5oDTBEYM-k37s3hO_PGKhbMAxQp?usp=sharing 

Foto či soubor se zápisem odešlete na e-mail.


Užijte si Velikonoce!

 

Učivo na týden od 30. března do 3. dubna

Dopracujte úkoly z minulého týdne – do 31.3. odešlete na mail vaše práce k tématu dobrodružný román

MLUVNICE
Zopakuj si psaní skupin bě, pě, vě, mě - http://www.ucirna.cz/cestina/skupiny_hlasek_be.php

                                            prac. sešit 38/2

Neohebné slovní druhy - citoslovce - prac. s. 35/1; 33/2,3

Na e – mail mi do pátku 3.4. odešlete foto (foto obrazovky) čtyř cvičení na různé pravopisné jevy.

 

procvič si větnou skladbu:
https://www.onlinecviceni.cz/exc/list_topic_kw.php?subject=%C4%8Cesk%C3%BD%20jazyk&grades=upper&idx=10

pro další procvičování využijte např.
https://www.umimecesky.cz/

https://www.skolasnadhledem.cz/profil/2-stupen/12-cesky-jazyk/82-8-rocnik?page=2&scroll=82

 

LITERATURA
V složce s materiály si najdi prezentaci o národním obrození a projdi si ji.

https://drive.google.com/drive/folders/1DxnLsYF1Eh_aF8fHAISxI8_9HF3oFYQo?usp=sharing

 

Učivo na týden od 23. do 27. března

Dopracujte úkoly z minulého týdne ????
Materiály a další prac. listy najdete zde: https://drive.google.com/drive/folders/1DxnLsYF1Eh_aF8fHAISxI8_9HF3oFYQo?usp=sharing


MLUVNICE
Dokončete práci v pracovním listu s textem úryvku z Alenky v říši divů (viz minulý týden) a své řešení mi odešlete na mail do 23.3. ke kontrole.

opakování –
neohebné slovní druhy -prac.sešit 32/3; 34/1 spojky, 1 částice
do sešitu zápis – částice – K čemu slouží? Uveď příklady.

procvič si větnou skladbu:

https://www.onlinecviceni.cz/exc/list_topic_kw.php?subject=%C4%8Cesk%C3%BD%20jazyk&grades=upper&idx=10

 

pro další procvičování využijte např.

https://www.umimecesky.cz/

https://www.skolasnadhledem.cz/profil/2-stupen/12-cesky-jazyk/82-8-rocnik?page=2&scroll=82

 

LITERATURA

vypracujte další část pracovního listu (viz minulý týden)

dobrodružný román - vypracuj následující úkoly a řešení odešli na mail ke kontrole do 31.3.

1)Dohledej a stručně si vypiš informace o autorech knih Gulliverovy cesty a Robinson Crusoe.

2)Co mají hrdinové těchto děl společného? V čem se vyprávění o jejich osudech liší?

3)Na jakém místě se ocitl kapitán Gulliver? Zjisti, jaká další místa navštívil.

4)Vymysli vlastní ostrov a představ si, že jsi na něm ztroskotal! – napiš krátké vypravování (cca250slov) o ztroskotání, v kterém vyprávíš o tajuplném ostrově (Zapoj fantazii!); text začne touto větou: Když jsem otevřel/a oči, viděl/a jsem před sebou jen moře a za zády …

5) Ztroskotal jsi a zabydluješ se na pustém ostrově – zapoj fantazii a napiš popis pracovního postupu k sestavení kusu nábytku/ kdo si je jistější ve vaření napíše recept – nezapomeň, že jsi na ostrově a nemáš vůbec nic u sebe ????


Plné texty knih:

https://web2.mlp.cz/koweb/00/04/40/34/76/gulliverovy_cesty.pdf

http://files.zs-a-ms-vesely-zdar.cz/200002625-57bba5904e/Pleva-Josef-Veromir--Robinson-Crusoe.pdf

 

Učivo pro týden od 16. do 20. března (až 25. března)   

Milí osmáci, 
doufám, že se máte fajn! Abyste se měli ještě trochu lépe, níže najdete zadání úkolů z češtiny.
Pište si do sešitů a pracovní listy si zakládejte. Pokud nenapíšu jinak, vše zkontroluju po návratu do školy. V případě, že by se Vám zastesklo po mém milém slově, jsem k dispozici na e-mailu anna.mazankova@zsvrsovicka.cz. Kdyby se nedařilo nějaký z úkolů plnit, napište.
Veškerá práce, kterou Vám touto cestou zadávám, vychází z toho, co jsem Vám už zadala v úterý 10. 3.
Věnujte všemu rozumně zvolenou chvilku a moc si nezahlcujte hlavy!


Zdraví Anna Mazánková!
P.S.: Čtěte! Zápis čtenářského deníku byste měli odevzdat do 17.4.  

 

MLUVNICE

opakování – neohebné slovní druhy (příslovce, předložky, spojky) 
              prac. sešit 32/1;33/1,3;34/1,2 
do sešitu krátký zápis  
příslovce, předložky – využij tato slova a přidej příklady: neohebná slova, okolnosti dějů nebo vlastností, okolnosti a vztahy, stupňování, příslovečná spřežka, předložková vazba, pád. Jaký je rozdíl mezi předložkami vlastními a nevlastními? Dolož příkladem.

spojky – využij tato slova a přidej příklady: slova neohebná, spojují … nebo …, spojky souřadící, spojky podřadíc. íVysvětli, jaký je rozdíl mezi spojkami souřadícími a podřadícími. Uveď příklady. 

Zopakuj si souvětí a vedlejší věty. (viz sešit, učebnice či např: http://vera.taborsky.eu/index.php?sek=2&men=1&sub=1&tem=1)  

 

PRÁCE S TEXTEM

Přečti si úryvek z Alenky v říši divů (ke stažení ZDE) a vypracuj dané úkoly. Řešení bude po zralé úvaze HODNOCENO!
Řešení zašli na e – mail (jako word soubor x foto …) do půlnoci 25.3.  V případě zájmu celý text Alenky v říši divů najdeš třeba zde:  https://web2.mlp.cz/koweb/00/04/42/72/31/alenka_v_kraji_divu_a_za_zrcadlem.pdf 

LITERATURA pracovní list – vypracujte stranu pracovního listu, který jsme Vám dala v úterý 10. 3. (ke stažení ZDE)
V případě zájmu o rozuzlení příběhu dramata Lakomec více zde: https://web2.mlp.cz/koweb/00/03/66/08/78/lakomec.pdf