Horní menu

Drobečková navigace

Úvod > UČIVO PRO ŽÁKY > Druhý stupeň > Nechybová Barbora > Český jazyk 6. A

Český jazyk 6. A



Učivo na týden od 15. června

Ahoj všem 
Procvičujte a opakujte prosím základní a rozvíjející větné členy:
https://www.umimecesky.cz/cviceni-vetne-cleny
https://www.pravopisne.cz/2013/02/test-vetne-cleny/ 


V pracovní sešitu vypracujte stranu 73.
Posílám vám pracovní list – Větné členy
Dále pokračujte ve čtení Robinsona a ve zbylém čase si doplňujte cvičení z pracovního sešitu, které vám chybí.
Mějte se hezky a papapa

 

Učivo na týden od 8. června

Ahoj všem
Tento týden posílám další prezentaci Příslovečné určení

Vysvětlení najdeš také v učebnici na straně 74.
Našla jsem vám i názorné video s vysvětlením na https://www.youtube.com/watch?v=mMghwVtn9Es .

 

PRAC.SEŠIT:
str. 71, opiš si do sešitu tabulku Příslovečné určení (Pu)
str.71, cv. 12-14,


UČEBNICE:
str. 76, cv.5, do sešitu, můžeš si vyznačit závislost na řídícím členu.
Nezapomeň, ptáme se příslovečnou otázkou a řídícím členem, přísudkem: Kdy se vrátili sousedé? Odkud se vrátili?
Vzor: Puč Pum
Sousedé se vrátili včera z dovolené.
Vypracované cvičení 5 ofoť a pošli, prosím, na mou mailovou adresu.


Literatura/sloh:
Měli jste za úkol napsat popis svého pokoje. Během tohoto a následujícího týdne budete mít za úkol vytvořit ještě jeden popis a to popis postavy – učebnice str. 123/cv.4 (ústně)
Napište popis svého kamaráda/ kamarádky, nejprve napište osnovu (úvod, stať, závěr)
Nezapomeňte text členit na odstavce.


Dále pokračujte ve čtení Robinsona. Napište mi opět prosím, v jaké části knížky jste.
Moc vás zdravím a přeji vám hezký další týden 
Papapa

 

Učivo na týden od 1. června

Ahoj všem 
Tento týden posílám další prezentaci – Předmět. 
Odpověz si na otázky:

  • Na čem závisí předmět (Pt)?
  • Jak se ptáme na předmět ve větě?
  • Kterými pádovými otázkami se nemůžeme ptát na předmět?
  • Kterými slovními druhy může být vyjádřen předmět?


Zopakuj si pádové otázky.
Opiš si do školního sešitu tabulku „Předmět (Pt)“ z pracovního sešitu str.70
Procvičuj, udělej písemně cvičení v pracovním sešitu str.70/ 8-11.
Nezapomeň, na předměty se ptáme pádovými otázkami (kromě 1. a 5.pádu) a řídícím větným členem.
Předměty podtrhni přerušovanou čarou a nadepiš číslo pádu, např. Pt4 = předmět ve čtvrtém pádu.
Dále prosím pokračujte ve čtení Robinsona.
Mějte se hezky
Papapa

 

6.A, ČJ, 1.-5.6.2020, Predmet-prezentace.pdf

 

Učivo na týden od 25. května

Ahoj všem 
Tento týden posílám další prezentaci, tentokrát na téma Rozvíjející větné členy – přívlastek.

6.A, ČJ - 25.-29.5.2020, prezentace privlastek.pdf


UČEBNICE:
str.71 – tabulka ,,Přívlastek“ – přepište prosím do sešitu, vytvořte dalších 5 vět s příkladem přívlastku shodného a 5 s příkladem přívlastku neshodného.


PRACOVNÍ SEŠIT:
str.68, cv.1,
cv.2,
cv.3,
str.69, cv.4,
cv.5,
cv.6,
Dále prosím procvičujte na:
https://www.umimecesky.cz/cviceni-privlastek-shodny-neshodny


Literatura a sloh:
UČEBNICE:
str.118 – Popis a jeho funkce
do sešitu si přepište tabulku ze strany 118, jak by měl vypadat a co by měl obsahovat popis.
Podle vzoru ze strany 121 v učebnici napiš popis svého pokoje. Minimálně 15 vět, z toho 5 souvětí.
A pokračujeme ve čtení Robinsona 


Mějte se fajnově!!!!!

 

Učivo na týden od 18. května

Ahoj všem
Děkuji těm z vás, kteří pravidelně a pečlivě posílají zadané úkoly.
Minulý týden jsme otevřeli kapitolu Větné členy, základní skladební dvojice – podmět a přísudek.
Tento týden budete mít za úkol zapsat, ,,nabiflovat“ a procvičit Shodu přísudku s podmětem.
Stejně jako minulý týden přikládám na toto téma prezentaci. 6.A, ČJ, 18.-22.5.2020 Shoda PŘ s PO, prezentace.pdf
Do sešitu si prosím vytvořte další „podnapis“ větných členů – Shoda přísudku s podmětem.
Pod tento nadpis si opište tabulku z učebnice, str.69 (dole).
Dále vám přikládám další soubor – pracovní list. Pokud máte tu možnost, vytiskněte si ho, vypracujte a vyfocený pošlete zpět. Pokud ne, tak pomocí ,,Ctrl+C a Ctrl+V“ lze text zkopírovat do Wordu a vypracovat na pc. Vypracovaný mi ho prosím pošlete zpět na mail.

6.A, ČJ, 18.-22.5.2020, pracovni list.pdf


UČEBNICE:
opakování z minulého týdne:
str.69, cv.3 – přepiš do sešitu
cv.4 – pošli mailem


PRAC.SEŠIT:
str.66, cv. 1
str.67, cv. 3
cv. 5 a)


Projděte si prosím pečlivě všechny doposud zadané úkoly a ty, které vám chybí, si doplňte!!! Budeme to kontrolovat
Samozřejmě dále pokračujte ve čtení Robinsona.
A na které z vás se můžu příští týden těšit ve škole??
Mějte se fajn!!! 

 

Učivo na týden od 11. května


Ahoj vám všem 
Doufám, že se máte dobře a tuhle situaci zvládáte vy i vaši blízcí v pohodě a ve zdraví!! Jelikož naše vyhlídky na brzký návrat do školy nejsou úplně nejlepší, budeme se bohužel muset ,,vrhnout“ do nového učiva i takhle na dálku. Jelikož jste ale moje hlavičky šikovné, určitě to společně všechno zvládneme!!! Znovu připomínám, že kdybyste měli s čímkoli problém, tak mi samozřejmě napište!!!!!


Naše další téma bude ,,Základní větné členy“. 
Přikládám další dokument, ve kterém najdete informace o základních větných členech. Ty si prosím důkladně prostudujte, doporučuji vám přepsat si to nejdůležitější do sešitu!!!! Za prvé v sešitu to budete mít stále na očích a za druhé už jen tím, že si to přepíšete, si spoustu z toho zapamatujete!!!!

6.A, ČJ - Zakladni vetne cleny.pdf

V této prezentaci máš 2 cvičení. Nepodváděj, podvádíš totiž jen sám sebe. Nikdo Ti to kontrolovat nebude, pouze Ty sám/sama…. Vypracuj si poctivě tyto dvě cvičení ať sám/sama víš, jestli to opravdu chápeš!!!
Dále máš toto téma vysvětleno v učebnici na straně 68 a v pracovním sešitu na straně 65.


UČEBNICE:
str.68, cv.2, - přepiš a vypracuj do sešitu
str.64, cv.6, - přepiš do sešitu a urči základní skladební dvojici (podmět a přísudek)
str.116 (Sloh a literatura)
Stejný nadpis, jako byl ,,Dopis osobní“ bude ,,Dopis úřední“
Přepiš si prosím z oranžové tabulky na str.116 definici úředního dopisu. Prohlédni si na této jeho straně příklad a vypracuj do sešitu cv.2 ze strany 117.


PRACOVNÍ SEŠIT:
str.64 – vypracujte si tento testík na slovesa…. Prosím poctivě, kontrolujete si to opět sami 
str.65, cv.1,2
Dále prosím pokračujte ve čtení Robinsona.
Přeji vám pohodový další týden a posílám moc pozdravů!!!!!

 

Učivo na týden od 4. května

UČEBNICE:

str.59, Podmiňovací způsob sloves - přítomný a minulý do sešitu si úhledně přepiš celý oranžový ,,rámeček“ podle předlohy v knížce.

str.59, cv.1, vyhledejte, vypište do sešitu a určete tvary podmiňovacího způsobu ve větách cv.2, cvičení přepiš a vypracuj do sešitu

str.60, cv.8, A,B) přepiš a vypracuj do sešitu (u ,,A“ napiš o jakou tobě blízkou osobu se jedná)

 

PRAC.SEŠIT:

Stále prosím doplňujte týdně 5 vámi vybraných cvičení od začátku pracovního sešitu, které nemáte vypracované

Minulý týden jste měli napsat dopis seniorům. Posílejte mi vaše práce na mail barbora.nechybova@gmail.com . Prosím jako scan sešitu (pd.), nebo ostrou fotku. Ne přepsané na počítači.  Děkuji!!!!

Pokračujte ve čtení Robinsona. Napište mi také prosím, na kolikáté už máte přečtených stránek a jak se vám knížka zatím líbí??
Doufám, že se máte všichni dobře a stále vše zvládáte ve zdraví a pohodě!!! A už vám chybí škola? Nebo vám domácí učení vyhovuje více? 
Mějte se fámfárově!


Učivo na týden od 27. dubna

UČEBNICE:
str.23,cv.3 –vyberte 5 tvarů s nimi utvořte věty ve tvaru, který je v zadání (napiš do sešitu)
str.20,cv.3 – přepiš do sešitu a nad každé slovo napiš jeho slovní druh
str.115
opět z druhé strany sešit – sloh a literatura
Udělej si opět velký nadpis, tak jako byly Jednoduché komunikační žánry, bude stejně důležitý nadpis ,,Dopis osobní a úřední“
Podnadpis bude pro tento týden – Dopis osobní
opiš si do sešitu tabulku ze strany 115, co je to osobní (soukromý) dopis
dále přepiš do sešitu tabulku ze strany 116 pod cv. 3 (co musí dopis obsahovat)
Zkus napsat nějaký hezký a povzbudivý dopis směřovaný v této aktuální situaci důchodcům v domovech pro seniory.
(Kdo jsi, co děláš, proč jim píšeš, co bys jim chtěl říct, čím je povzbudit atd atd…. zapoj fantazii)


PRAC.SEŠIT:
Stále prosím doplňujte týdně 5 vámi vybraných cvičení od začátku pracovního sešitu, které nemáte vypracované a procvičujte na stránkách www.umimecesky.cz 
A dále čtěte Robinsona. Během týdne byste měli zvládnout alespoň 10-13 stránek.
Přeji vám všem pohodový další týden!!!!

 

Učivo na týden od 20. dubna

UČEBNICE:

str.18, cv.2 a,b – napiš do sešitu
cv.3 – napiš do sešitu
str.25, cv. 3 a – napiš do sešitu
str. 33, cv.7 – napiš do sešitu
str.110, z druhé strany sešitu (Sloh a literatura)

Další druhy komunikačních žánr je inzerát, objednávka, zpráva/oznámení a SMS zpráva. Napiš si do sešitu k jednotlivým žánrům jejich definici.
Sami si zkuste vytvořit:

  • krátký inzerát (prodáváš kolo)
  • objednávku na 20 stolů a 40 židlí
  • oznámení o konání maškarního bálu v místním kulturním domě.
  • SMS kamarádce/kamarádovi ve které mu/jí chcete sdělit, že do kina jít nemůžete, protože máte doma průšvih a musíte se učit.

PRAC.SEŠIT:
str.63, cv. 4
Stále prosím doplňujte týdně 5 vámi vybraných cvičení od začátku pracovního sešitu, které nemáte vypracované a procvičujte na stránkách www.umimecesky.cz.
Pokud víte, že máte ještě někde ,,mezery“, mrkněte na https://edu.ceskatelevize.cz/predmet/cj-aliteratura?tema=pravopis_tvaroslovi_skladba&stranka=2..
Nejdůležitější české báje už jste přečetli, takže se ,,vrhneme“ na úplně novou knížku Robinson Crusoe - napsal Daniel Defoe.
Knížku byste měli rozhodně stihnout přečíst do konce srpna. Věřím, že se vám bude líbit a bude vás bavit.
Pak si o ní společně popovídáme!! 
Přeji vám hezký a pohodový další týden a doufám, že se máte všichni dobře!!!!

 

Učivo na týden od 14. dubna

Přehledně ke stažení zde: 6.A, ČJ - 14.-17.4.2020.pdf

 

Učivo na týden od 6. dubna

Zdravím vás!!! 
Vzhledem k tomu, že vás i v rámci karantény čekají prázdniny, vycházejí na tento týden 2 hodiny ČJ… :-D

 

UČEBNICE:
str. 57, cv.4 – vypracuj do sešitu. Prosím úhledně. Zadanou větu na jeden řádek, minulý čas na další řádek a odůvodnění pravopisu na další, nejlépe jinou barvičkou 
Odpověz na otázku pod obrázkem.

str. 108 + 109
přečti si co je to podací lístek, jaké existují typy poštovních poukázek a k čemu slouží.
Přehledně si to vlastními slovy přepiš do sešitu (z druhé strany – Sloh a literatura).

Z českých pověstí si přečtěte (připomínám – NAHLAS!) další dvě (O Přemyslovi, Libušina proroctví) a udělejte do sešitu krátký zápis.


Doufám, že se máte všichni dobře a vše ve zdraví zvládáte 
Veselé Velikonoce!

 

Učivo na týden od 30. března do 3. dubna

UČEBNICE:
str. 57, cv. 6 a,b - přepsat a vypsat do sešitu
str.57, cv. 7, přepiš do sešitu a pod tvrzení, které je chybné napiš proč.

PRACOVNÍ SEŠIT:
str. 62 – přepiš si přehledně a úhledně do sešitu ty modré rámečky!
Př.: Slovesný čas: přítomný
                               minulý
                               budoucí
        Přítomný čas - ………
        Minulý čas - ………
        Budoucí čas - …….
str.62, cv. 1, 2, 3, 4


Dále si prosím průběžně doplňujte cvičení od začátku pracovního sešitu, které nemáte vypracované. Alespoň 5 cvičení byste mohli za týden zvládnout.
Stejně tak můžete stále procvičovat na stránkách, které jsem vám posílala minulý týden.
Z českých pověstí si přečtěte další dvě (O Bivoji, O Libuši) a udělejte si do sešitu krátký zápis.
Zdravím vás a přeji pohodový další týden!

 

Učivo na týden od 23. do 27. března

UČEBNICE:

str.55, cv. 2
Cvičení přepiš do sešitu. Nad každé slovo napiš co je to za slovní druh (stačí číslem), pod sebe dále vypiš všechna sloves a u nich urči osobu, číslo, čas, způsob, rod, vid.

str.56.cv 3 a,b
a) do sešitu si udělej dva sloupečky (urč.tvary / neurč.tvary), dle zadání vyhledej v textu všechna slovesa a a ty pak přepiš do správného sloupce
b) stejný postup jako u ,,a)“

 

PRACOVNÍ SEŠIT:

str.60, cv. 1, 2, 3
str.61, cv. 4 a,b (k těmto cvičením přikládám takový chytrý nápomocný obrázek: 6.A - Český jazyk (obrázek).png

6.A - Český jazyk (obrázek).png

Dále můžeš procvičovat na:

https://www.umimecesky.cz/cesky-jazyk-podrobne-6-trida

https://www.umimecesky.cz/cviceni-slovesa-podminovaci-zpusob-bychom-zvratna-sis

https://zsbcupice.cz/hot-potatoes/cesky-jazyk/4.rocnik/slovesa1/index.htm

 

Dále prosím rodiče, abyste stejně jako v minulém týdnu (16. - 20.3.) dali dětem dva krátké diktáty a dohlédli, že budou každý den alespoň 5-10 minut číst nahlas.

Ve škole jsme četli Staré řecké báje a pověsti. Teď byste si mohli přečíst pro změnu nějaké české
Přikládám pdf soubor pojmenovaný ,,6.A, Stare povesti české, A. Jirasek“: 6.A, Stare povesti ceske, A.Jirasek.pdf
(Mohli byste zvládnout první 2 – O Čechovi, O Krokovi a do sešitu v pár větách svými slovy napište, o čem pověst byla a vyjmenuj hlavní postavy)


Jinak vás moc zdravím, doufám, že jste vy i všichni vaši blízcí a přátelé v pořádku a přeji vám všem pohodové dny!!! 

 

Učivo na týden od 16. do 20. března

Pracovní sešit
str. 53 cv. str. 54 cv 2b (Číslovky, B – psaní číslovek)
str. 55 cv. 3 str. 55 cv. 1 ( do sešitu), cv. 2 ( Číslovky, C – skloňování číslovek), cv. 3
str. 56 cv. 1 + 2
str. 58,  cv. 1a, 1d, 2
str. 59, cv 1, 2, 3

Do sešitu
SLOVESA (přehled co o nich víš – hezky, úhledně, barevně, PŘEHLEDNĚ!!!!)
-definice-co vyjadřují ( uč. str. 56)
-co u nich určujeme??? (rozepiš …)
                  Osobu (1., 2., 3.,)
                  Číslo  ……
                  Čas ……
                  Způsob …..
                  Rod ……
                  Vid ….. 
-co znamená slovo ,,infinitiv“ / ,,sloveso v infinitivu“ 


uč. str. 57, cv.5  - tabulka (přepsat do sešitu)

 

Dejte prosím dětem alespoň dva krátké diktáty (mě/mně, s/z, ě/je, přídavná jména, vyjm.slova, atd…), které s nimi následně zkontrolujte, opravte chyby a pravopis odůvodněte.
Dále prosím o to, aby žáci alespoň 10 minut denně nahlas četli. Co, nechám na vás. 

 

Staré řecké báje a pověsti - Odpověz do sešitu

Na které hoře žili řečtí bohové??
Jak vznikl podle báje o Prométheovi první člověk??
Co přinesl Prométheus lidem a jak ho za to Zeus potrestal??
Co měla Pandora ve své skříňce??
Kdo byl Zeus?
Jak se jmenovala Diova manželka a bohyně čeho byla??
Jak se jmenoval pověstný pěvec, který se vydal vysvobodit svou ženu Eurydiku do říše mrtvých a pod jakou podmínkou ji mohl získat zpět??
Jak se jmenoval bůh podsvětí a jak jeho žena??
Kdo to byl Cháron ??
Čí syn byl Herkules (Hérakles) ??
Vypiš alespoň 6 úkolů, které dostal Herkules od Eurysthea??
Jaký úkol dostal za trest král Sysifos a co to znamená, když se řekne sysifovská práce?
Jak se jmenoval bůh vína a veselí??
Jaké tajemství měl král Midas a kdo ho vyzradil??
Otec se synem postavili na Krétě velké bludiště…..
Víš jak se jmenovali a z jakého důvodu to bludiště stavěli??
Jakým způsobem tito dva stavitelé odcestovali z Kréty??
Co bylo důvodem trojské války, kdo jí vyhrál a jakým způsobem obelstil soupeře??
Kdo byla Afrodita??
Kolik let byl Odysseus pryč z domova??
Která z bájí které jsme četli, se ti líbila nejvíc a proč? Zamysli se a napiš, jaký si z tohoto příběhu můžeš vzít příklad, ponaučení, zkušenost, nebo jaký poznatek by si po přečtení měl čtenář odnést….