Horní menu

Drobečková navigace

Úvod > Pro žáky > Výuka > Projekt SPOLU

F5B7538F-FAF7-43FC-B57D-23B5BF9ED026.jpegProjekt SPOLU

ve školním roce 2023/2024

 

PRVNÍ SETKÁNÍ

Preventivní program SPOLU začal ve školním roce 2023/2024 hned na podzim. Jde o setkávání nejmladších a nejstarších dětí naší školy. Při seznamování starší děti z 9. B vzpomínaly na svůj první školní den. Povídání obohatily fotografie a celé setkání deváťáků a nulťáčků proběhlo ve velice milé a pohodové atmosféře. Náplní a posláním tohoto projektu je utváření a upevňování kvalitních mezilidských vztahů, budování důvěry, prevence šikany a práce s principy etické výchovy.

 

DRUHÉ SETKÁNÍ

V prosinci 2023 proběhlo další setkání nulťáčků a dětí z třídy 9. B. Hlavním tématem dalšího setkání programu SPOLU bylo vánoční téma. Spolu jsme probrali tradice, rodinné zvyklosti, splněná i nesplněná přání. Dozvěděli jsme se mnoho zajímavostí o jablku, které patří k vánočnímu stolu i tradicím. Už víme, proč patří jablko mezi korunovační klenoty a proč můžeme vidět po rozkrojení hvězdičku. Společně jsme také rozluštili, kdo by si mohl přát jablko a pro které historické a pohádkové postavy bylo jablko důležité. Adam a Eva, Isaac Newton, Vilém Tell, Sněhurka i Anděl Páně pomáhali dotvářet vánoční náladu.
Starší děti vidí za Vánocemi duchovnější rozměr, setkání v rodině, společné stolování a hlavně společně prožitý čas. Ti mladší se už těší hlavně na dárečky. Dotkli jsme se, jak už to v době Adventu bývá, i vážnějších témat. Strachy, obavy a možnosti, jak s nimi pracovat. Už víme, jak je důležité myslet na budování charakteru. Setkání bylo moc milé a už se těšíme na další v novém roce.
 
5c0c328a-49a0-40ce-a90a-495eca039626.jpgTŘETÍ SETKÁNÍ
Klíčovým slovem pro lednové setkání programu SPOLU v novém roce byl HENDIKEP. Co znamená? Jaký pocit vyvolává? Známe někoho s hendikepem nebo sami nějaký pociťujeme? Umíme nabídnout vhodně a účelně pomoc? Ve druhé části jsme otevřeli povídání o lidských smyslech trošku jinak. ZRAK. Co nechceme vidět? Proč přehlížíme očividné a necháváme se zrakem oklamat. Moc zajímavé povídání nejen k zamyšlení, poznání, ale i k příjemně prožité hodince SPOLU.
 
Fotografie ze setkání najdete zde:
 

IMG_20240228_081916.jpgČTVRTÉ SETKÁNÍ

Při únorovém setkání tříd 0. A a 9. B v rámci projektu SPOLU jsme se věnovali dalšímu z našich smyslů - sluchu. Některé zvuky našim uším lahodí míň, některé víc, některé zvuky nás mohou i léčit! Slyšeli jste už o muzikoterapii? Někdy nás sluch podrží, třeba když na nás zatroubí auto, ale může nás i zradit (někdy prostě špatně rozumíme).

Zvuky nám můžou nahánět strach, můžou nás ale i rozesmát. A to jsme si spolu v únoru vyzkoušeli, když jsme bouchali do velkých činelů, nebo cinkali s malými činelkami či zvonečky. Představovali jsme si se zavřenýma očima za zvuků trianglu andílky, vnímali jsme, jak zní struny kytary, když se povolují a zase utahují, a ověřili jsme si, že s různě dlouhými rourami zvanými boomwhackers můžeme dokonce zahrát i písničku! Malí i velcí spolu zahráli Kočka leze dírou, pes oknem! Na psí uši a na kočičí svědomí přísaháme, že uši nám rozhodně sluší.

Fotografie ze setkání najdete zde:

FOTOGALERIE SPOLU

PÁTÉ SETKÁNÍ

Březnové setkání 0. A a 9. B tematicky navázalo na to předchozí, zaměřené na muzikoterapii. Sluch tentokrát obě třídy prozkoumaly prakticky - při společných hrách. Nejdříve hry typu tichá pošta, poté hádání zvuků inspirované z Montessori videí.

Celý den nás totiž obklopují různé zvuky, ať už jsme doma nebo venku. Běžně už je ani nevnímáme. Ale umíme je rozeznat? Poznáme, kdo na nás mluví? Na to jsme se zase zaměřili při další hře, kdy velcí hádali hlasy malých účastníků setkání. A tak si malí i velcí posluchači užili společné SLUCHOHRÁTKY.

Uši nám sluší a hraní nás těší!

Fotografie ze setkání najdete zde:

FOTOGALERIE SPOLU

WhatsApp Image 2024-04-15 at 14.45.45 (3).jpegŠESTÉ SETKÁNÍ

V dubnu se deváťáci opět sešli s nulťáčky v rámci projektu SPOLU. Naše smyslové zaměření jsme rozšířili o téma HMAT a hmatové vnímání. Opět jsme si připomněli, že hmat jako smyslový orgán může být oklamán (proto bychom měli být všímaví a obezřetní při manipulaci např. s různě teplými a studenými podněty) a že oči nám dost pomáhají při rozpoznávání hmatem.

Navázali jsme na rozpoznávání hmatem hrami, které byly pro malé i velké obzvlášť zábavné. Poznávání svého spolužáka pouze pomocí rukou sklidilo velký úspěch. Také jsme lovili ze sáčků různé předměty rozdílných tvarů, velikostí, materiálů a žáci hádali. V rozpoznávání téměř nikdo nechyboval!

Každý jsme jedinečný originál, který zanechává otiskem ruky v barvě jedinečnou stopu, a tak jsme si závěr hodiny zpříjemnili výtvarnou aktivitou, která zůstane pěknou vzpomínkou na celý projekt. 

 
Koordinátorky projektu: Lenka Kryllová a Kateřina Prázná