Lenka Kryllová
Přípravný ročník (neboli "nultou třídu") má v naší škole na starosti oblíbená Lenka Kryllová, která v roce 2020 získala Cenu bratří Čapků. Každoročně ji uděluje Úřad MČ Praha 10 při příležitosti Dne učitelů. Přečtěte si rozhovor, který vyšel ve školních novinách Nástupiště a v němž pedagožka přibližuje svoji práci.
Pro koho vlastně je přípravný ročník?
Je určený hlavně dětem s odkladem školní docházky. Jsou to děti většinou ze spádové oblasti, které jsou nezralé pro nástup do první třídy. Jde ale i o děti narozené na podzim, které jsou natěšené do školy a opakování posledního školkového roku by pro ně nebylo přínosem.
Co v přípravné třídě přesně děláte? Co je hlavní náplní?
Cílem přípravného ročníku je připravit děti na úspěšné zvládnutí první třídy, ale také rozvoj osobnosti, týmové práce, osvojení etických a empatických dovedností tak důležitých pro 21. století. Jedná se o model plně respektující individuální potřeby dětí. V září na základě zprávy poradenského zařízení a schůzky s rodiči dítěte připravím individuální plán.
Dá se přistupovat ke všem individuálně?
Nízký počet dětí ve třídě, maximálně patnáct, mi to dovoluje. Šikovnější děti se mohou rychleji rozvíjet a ti, kteří potřebují delší čas, můžou v klidu a bez pocitu neúspěchu pracovat svým tempem.
Všichni pak zůstávají a pokračují u nás v první třídě?
Zůstávají děti převážně ze spádové oblasti. Někdy se jedná i o děti nespádové, které si školu oblíbí a chtějí zde pokračovat. Někdy se stane, že z přípravné třídy přechází do první třídy téměř všichni, někdy jen několik z nich.
Je na dětech hodně znát, když za sebou mají přípravku?
Ano, jsou v první třídě snadno rozpoznatelné. Školu znají, mají zde kamarády a dobře osvojené školní návyky. Někteří nuláčci nastoupili na školy pro nadané děti, školy s rozšířenou výukou jazyků a mnozí již pokračují na víceletá gymnázia. Děti, které i přes velikou snahu potřebují speciální podporu při dalším vzdělávání, doporučujeme ve spolupráci s poradenským zařízením do pro ně vhodnějších škol.
Využíváte prý ve vzdělávání i alternativní prvky, je to tak?
Před lety mě oslovila filozofie Marie Montessori. Prvky montessori vzdělávání pravidelně zařazuji do plánů pro rozvoj dětí. Podle potřeby využívám i metodu Reuvena Feuersteina, Metodu dobrého startu a Maxíka. Dokončuji kurs pro pedagogy Učíme se venku, který také určitě do přípravky plánuji zařadit.
Prozradíte, jak relaxujete po práci?
Volný čas ráda trávím s rodinou a přáteli nejlépe v přírodě. Moc ráda cestuji a poznávám nová místa. Ráda čtu historické romány, nebo dějiny států, měst a staveb.
Věra Suchomelová
asistentka pedagoga v přípravném ročníku
Jako máma dvou dětí jsem pochopila, že smyslem mého života jsou právě děti. Jakékoliv a odkudkoliv. Práce a společné chvíle s nimi, mě velice baví a naplňuje.
Na dětech mám ráda jejich opravdovost a originalitu. Každé je jiné, a přesto stejně senzační. Myslím si, že je důležité být jim oporou a ke každému z nich volit individuální přístup. Řídím se mottem: „Nestačí podat pouze pomocnou ruku, je třeba darovat i kus srdce."
Volný čas nejraději trávím s mojí rodinou. Také ráda háčkuji a zahradničím.
U Vršovického nádraží 950/1
101 00 Praha 10 – Vršovice
Po - Pá 7:30 - 9:30 12:30 - 13:30